semel-22-3

סמל לעסק משפחתי

חברת 'מטבחי סמל' היא עסק משפחתי שיכול להוות דוגמה להרמוניה המניבה תוצאות שמוכיחות כי שיתוף פעולה פורה מוביל לתוצאות הטובות ביותר // מאת חדווה אלמוז , מגזין בניין ודיור

אל הפגישה שתואמה לי עם ויקי וסברינה, האחיות לבית מוהדב, באולם התצוגה של מטבחי סמל, הגעתי ביום שמש סתווי. מיד עם הכניסה מהדלת הראשית המובילה ישירות לעמדות התכנון, בולטת לעין ההקפדה על הפרטים. מעל דלפק ארוך של עמדות העיצוב משתלשלות מנורות ענק מוזהבות בצורת מטבעות ענק, שמתכתבות בהרמוניה שלמה עם מבחר המטבחים המעוצבים המוצגים בחלל הגדול שעוצב על ידי האדריכל אלכס מייטליס.

מטבח מודרני שעוצב על ידי ריטה אלפרסון

עיצוב: ריטה אלפרסון | צילום: אורית ארנון

במרכז השולחן המוארך נמצאות שתי עמדות מחשב של ויקי וסברינה, מכתיבות הסגנון והעיצוב בסמל מטבחים. ויקי וסברינה הן אחיותיו של ברטו מוהדב, הבעלים של מטבחי סמל.

לאורך כל השיחה הורגש הפרגון ההדדי ושיתוף הפעולה ההדוק ביניהן. שתיהן בעלות ניסיון של כשלושים שנה, מעולם לא למדו לימודי עיצוב מקובלים ועם זאת הידע שלהן עמוק ומקיף. מהיום שהן זוכרות את עצמן היו השתיים מעורבות בתהליכי תכנון, עיצוב וייצור מטבחים, ואת רוב הקרדיט המגיע להן הן זוקפות לאימא שלהן שעסקה בעיצוב מטבחים מאז ומתמיד, עוד בתקופה שקדמה למודעות הקיימת היום לנושא העיצוב. סימה מוהדב ז"ל הנחילה לילדיה את האהבה לעיצוב בכלל ולעיצוב מטבחים בפרט. בזכות אהבתה הקים בנה, ברטו מוהדב, שנדבק בחיידק העיצוב, את חברת סמל מטבחים כעסק משפחתי בשנת 1981 .

ייחודן של ויקי וסברינה מתבטא בכמה מישורים. הידע הטכני שאותו רכשו במשך שנים רבות, יחד עם הכישורים הטבעיים לעיצוב, מאפשרים להן להוציא תחת ידן תכניות מדויקות ליישום. הן משלימות אחת את השנייה, מרמת התכנון דרך שלב האסטרטגיה ועד ההוצאה לפועל, כאשר כל רעיון חדש שלהן, אם זה בחירת חומר עדכני, או קו עיצוב חדשני, חייב לקבל את האישור הסופי של ברטו, ובכך, למעשה, נסגר המשולש הנצחי. במהלך השיחה הן העלו זיכרונות נוסטלגיים. המטבח הראשון בארץ שבו שולבו דלתות מעץ אלון מולבן, חומר ששימש עד אז בייצור רהיטים סלוניים. תוספת של ברק מוזהב במטבח, המטבח האדום, שעשה הדים והיווה מקור לחיקויים, וכן המטבח אשר עליו בחרו ויקי וסברינה להניח משטח שיש בגוון ג'ינג'י. בתחילה זכתה בחירתן להתנגדות חריפה, אך הן עמדו על דעתן, ובדיעבד התברר שזו הייתה ההצלחה הגדולה של אותה תערוכת עיצוב אשר בה הוצג המטבח לראשונה.

חידוש נוסף שאותו הכניסו השתיים בדלתות המטבח, היה דלתות תלת שכבתיות, וכמו שאר הדגמים והעיצובים שנעשו על ידן גם זה היווה מקור להשראה ולהעתקה בחברות אחרות. עובדה זו, מצד אחד מחמיאה מאוד לצמד המעצבות ומצד שני מחייבת אותן להמציא בכל פעם עיצוב חדש ומתקדם. את הפתרונות לכך הן מוצאות בחומרים ייחודיים שאותם הן משלבות בעיצוב המטבחים. דוגמה לכך מהווה מטבח צבוע בחומר העשוי סגסוגת ברזל בגוונים שונים של מתכת. את הצבע הייחודי הזה הן גילו באחת מתערוכות החומרים בעולם שבהן הן מרבות לבקר. דוגמה נוספת לחומר ייחודי אפשר לראות במטבח המוצג בחזית אולם התצוגה. הוא עשוי כולו עץ ישן שיובא מאירופה, עץ שעבר תהליכי עישון, חיטוי והברשה ובו ניכרים עדיין סדקים אותנטיים המשווים לו מראה ייחודי.