אתר סמל (6)

כשכל העמדות במטבח תפוסות, עוברים לאי!

אנחנו מבשלים עליו, יושבים עליו, מאחסנים בו ומנהלים סביבו חיים משפחתיים שלמים. האי במטבח מזמן הפך להיות מרכז הבית, כזה שכולם תמיד סביבו, הכל נמצא בו ואין מפגש משפחתי שלא כולל אותו. 

אז… מהו אי למטבח?

כשמו כן הוא – יחידה עצמאית אשר מותקנת בנפרד משאר ארונות המטבח. סביב האי למטבח, במקום ים, יש מרחב תנועה חופשי והיקפי המאפשר נוחות מקסימלית. איים למטבח ממלאים מספר פונקציות: אחסון, ישיבה ותוספת שטח עבודה.

מטבח דמוי מתכת ועץ מחורץ צבוע

לא לחינם רבים משלבים כיום אי במטבחים מודרניים.  

המטבח הוא לב ליבו של הבית, ובהתאמה, האי הוא מרכז הלב. חלקו העליון של האי הוא משטח נוח ויעיל המאפשר למשתמשים להניח עליו, בין היתר, מזון שמוציאים מהמקרר או תבשיל שיוצא מהתנור. מקום האחסון באי יכול להיות עצום בגלל שהוא נגיש בכל היקפו, בשונה ממטבח שיש לו חזית פעילה אחת בלבד. אפשרות נפוצה באי מטבח היא הוספת מגירות לאי, כדי למקסם את שטח האחסון. אי מגירות למטבח מהווה גם פתרון בחללים שבהם ארונות המטבח אינם מספיקים.

לרוב, אי למטבח משמש לארוחות קלות ומהירות ומהווה מקום התכנסות שני בבית, בנוסף לפינת האוכל. היות וזו מטרתו, מספר הכיסאות סביבו לא חייב להיות תואם למספר הנפשות בבית. מאחר והאי למטבח הוא כה שימושי, צורות העיצוב שלו רבות – אנו יכולים לראות איים עם מפתחים רחבים או צרים, עם מגירות, עם מדפים או בלעדיהם. מתוך כל אלה מתחילה לצמוח תכנית מטבח עם אי, ומכאן נובע גם העיצוב שלו.

מטבח אלומיניום Greylo ופורניר מעושן

כאשר מדובר על מטבח עם אי, ישנן כמה שאלות שעליכם לשאול

מהי מטרתו של האי – האם זה יהיה מקום לבישול או דווקא מקום משותף לארוחה רגועה? האם נדרשים מקומות ישיבה? אם כן, לכמה אנשים? איזו פונקציה עליו למלא בבית שלכם? האם תשתמשו בו לארוחות קלות או רק לאירועים מיוחדים? מה מידת החלל אליו מיועד האי?

מטבח אלומיניום אפור ואי שחור

לאחר שהחלטתם על השימוש העיקרי באי המטבח שלכם, הגיע הזמן לבחור את גודלו!

מידותיו של האי למטבח ייקבעו בהלימה לגודל החלל. אי במטבח קטן הוא לחלוטין אפשרי! במטבח קטן, האי יצטמצם לפונקציות שימושיות בלבד ויכלול תכנון מוקפד של שטחי האחסון וישיבה. אנשים רבים חושבים שמטבח עם אי גדול יותר הוא טוב יותר, זהו לא תמיד המקרה. איים רחבים הם לא הפתרון המעשי ביותר, מכיוון שאנו צריכים להיות מסוגלים להגיע לאמצע האי בעת הבישול. במידה ומדובר באי במטבח קטן, גובה 70 ס”מ יהלום יותר את הפרופורציות. לעומת זאת, כשמדובר במטבח עם אי גדול, רצוי מאוד שמידת הרוחב תהיה לפחות 90 ס”מ שכוללים: עומק אחסון 60 ס”מ + עומק ישיבה 30 ס”מ. כאמור, מידת האורך שלו תלויה במספר היושבים המתוכננים.

חלק מנוחות העבודה עם אי במטבח היא יכולת ההתנהלות סביבו. על כן, המרחב המינימלי בין ארונות מטבח לבין האי למטבח הוא 100 ס”מ. מרחב זה מסייע למעבר של שני אנשים במקביל ומקנה נוחות מרבית בפתיחת  מגירות המטבח.

מטבח אפור כהה בנגיעות כחול עמוק

ממה עשוי אי במטבח מודרני?

בחירת משטח עבודה לאי המטבח שלכם חשובה לא פחות. קיימות היום בשוק מגוון רחב של אופציות למשטחי העבודה- אבן קיסר (קוורץ'), שיש גרניט, קוריאן, אבן טבעית, נירוסטה ועוד. לכל אחד מסוגי המשטחים יש יתרונות משלו, והבחירה מאוד תלוי בכם ובחיי היום יום שלכם. אם תרצו לקרוא יותר בהרחבה על בחירת משטחי עבודה אתם מוזמנים לבקר בכתבה הבאה.

האם כדאי שגוון האי יהיה שונה מגוון המטבח?

כדי לענות על השאלה הזאת, חשוב לדעת בין היתר מהו תכנון המטבח שלכם ומהי הסביבה העיצובית שלו.  לאחר מכן, אפשר להחליט האם להמשיך את גוון המטבח גם באי, או דווקא לבחור גוון שונה שידגיש את המרחב העצמאי של האי. עם זאת, למשטח אי יש נוכחות רבה ולכן בעיצוב מטבח קטן, רצוי לא לבחור לאי גוון כהה מדי.

בפניכם עומדות אפשרויות רבות בבחירת חומרים למטבח מעוצב עם אי, כמו שילוב אי במטבח מעץ, גווני אי שונים ומשטחי עבודה מגוונים. מוכנים לצאת להרפתקה של תכנון אי למטבח שלכם? אנחנו כאן בשבילכם מחכים לכם בסניפים!

מטבח אפור ועץ אלון טבעי